Fișa de proiect

A. Obiective Proiect

Obiectivul General

  • Imbunatatirea accesului si a participarii cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar din regiunile Sud-Muntenia si Sud-Vest la oportunitati de formare continua in domenii prioritare de reforma in educatie (TIC, abilitare curriculara si psihopedagogica), prin intermediul unui program multiregional de formare continua inovativ, bazat pe resurse digitale si prin initierea sustenabila a instrumentelor managementului programelor de formare continuă.

Obiectivele specifice ale proiectului sunt:

  • 1. Dezvoltarea unui program multiregional inovativ de formare bazat pe resurse digitale pentru perfectionarea competentelor profesionale ale cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar din regiunile S-Muntenia si S-V.
  • 2. Consolidarea competentelor profesionale a 6040 de profesori prin participarea la un program multiregional de formare continua in domenii prioritare de reforma in educatie (TIC, abilitare curriculara si psihopedagogica), cu potential de extindere a invatarii pe parcursul intregii vieti; – Dobandirea de catre un numar de 24 cadre didactice a competentelor profesionale de formatori de formatori in cadrul programului multiregional de formare continua in format e-learning.
  • 3. Dezvoltarea unei comunitati online de formare continua a cadrelor didactice care sa gazduiasca resurse si comunitati de invatare flexibile si accesibile, in sprijinul formarii continue a cadrelor didactice in domeniile metodelor de cunoastere a personalitatii elevilor, a gestionarii eficiente a resurselor comunitatii in vederea asigurarii unei educatii de calitate.
  • 4. Imbunatatirea managementului programului multiregional de formare prin dezvoltarea/implementarea unor instrumente si practici specifice de asigurare a calitatii.

Proiectul se inscrie in AP1 DMI1.3 prin:

  • promovarea imbunatatirii calitatii ofertelor de formare astfel incat acestea sa devina mai flexibile, moderne si mai adaptate unor nevoi locale specifice, facilitand astfel dezvoltarea unor noi oportunitati de promovare in cariera didactica si prin cresterea calitatii serviciilor oferite de beneficiar cadrelor didactice prin comunitatea online de formare continua dezvoltata in proiect;
  • imbunatatirea competentelor profesionale ale cadrelor didactice prin introducerea unor domenii de formare de actualitate: TIC, abilitare curriculara si psihopedagogica;
  • initierea unor instrumente de management al programelor de formare continuă.

Proiectul contribuie la dezvoltarea resurselor umane din invatamantul preuniversitar din regiunile S-Muntenia si S-V prin cresterea accesului la informatie, consiliere metodica si formare continua, prin crearea unei comunitati online, fiind astfel aliniat cu obiectivul general al POS DRU prin dezvoltarea capitalului uman si cresterea competitivitatii, prin corelarea educatiei si invatarii pe tot parcursul vietii cu piata muncii si asigurarea de oportunitati sporite pentru participarea viitoare pe o piata a muncii moderna, flexibila si inclusiva.

B. Durata de implementare – 3 ani (01.09.2010 – 31.08.2013)

C. Activitati

A.0 Activitati de management al proiectului:

  • 0.1. Activitati de implementare si monitorizare a activitatilor proiectului;
  • 0.2. Activitati de informare si publicitate;
  • 0.3. Activitati de audit;
  • 0.4. Activitati de achizitii

A.1 Elaborarea metodologiei si a procedurilor de asigurare a calitatii, inclusiv managementul programului de formare continua pentru personalul didactic

  • 1.1 Definire preliminara a metodologiei si procedurile de asigurare a calitatii managementului programului de formare care se va dezvolta in proiect;
  • 1.2 Stabilire instrumente de monitorizare continua a calitatii programului de formare, precum si de evaluare ex-post a calitatii formarii furnizate.

A.2 Identificarea nevoilor de formare continua ale cadrelor didactice din grupul tinta in domeniile de studiu propuse prin proiect

  • 2.1 Stabilirea metodologiei pentru realizarea studiului, proiectarea si realizarea instrumentelor necesare.
  • 2.2 Colectarea informatiilor si interpretarea rezultatelor obtinute.
  • 2.3 Stabilirea concluziilor studiului si diseminarea rezultatelor prin intermediul website-ului catre toti cei interesati.

A.3 Proiectarea pedagogica a programului de formare continua in sistem „blended learning” de catre echipa de experti cheie

  • 3.1 Proiectarea programei de formare pentru cele 3 cursuri (modulul ECDL este deja dezvoltat si acreditat) cu tematici prioritare MECI bazate pe resurse digitale in format combinat, pe baza rezultatelor cercetarii intreprinse la A.4.
  • 3.2 Proiectarea specificatiilor pentru componentele online ale cursurilor
  • 3.3 Realizarea elementelor online ale cursurilor vor fi realizate de Partenerul 5.
  • 3.4 Realizarea categoriilor de materiale suport pentru sesiunile in sala.
  • 3.5 Realizarea procedurii necesare pentru acreditarea celor 3 cursuri de catre CNFP.

A.4 Crearea comunitatii online (portalului) destinate formarii continue a cadrelor didactice din grupul tinta in domeniile de studiu propuse prin proiect

  • 4.1 Proiectarea specificatiilor portalului pe baza rezultatelor cercetarii intreprinse la A2.
  • 4.2 Crearea portalului pe baza specificatiilor, incluzand facilitati de comunicare prin intermediul forumurilor, stirilor, partajare de resurse, instruire asincrona, testare de cunostinte si realizare de sondaje.
  • 4.3 Elaborarea ghidului de utilizare a portalului.
  • 4.4 Instalarea si punerea in functiune a portalului.
  • 4.5 Formarea formatorilor pentru utilizarea portalului pe baza ghidului de utilizare.

A.5 Formarea formatorilor-tutori multiregionali pentru programul de formare continua in sistem „blended learning”

  • 5.1 Pregatirea programului de formare pentru formatori multiregionali se va realiza de catre expertii cheie care au dezvoltat curricula programului multiregional de formare continua si care vor fi formatorii pentru viitorii formatori de formatori multiregionali necesari implementarii programului de formare a cadrelor didactice din proiect.
  • 5.2 Selectarea cadrelor didactice pentru a deveni formatori multiregionali pe cele 3 cursuri: vor fi selectati candidati de la nivelul celor 2 de judete (cate 4 formatori per curs/per judet, in total 24) pe baza de CV si interviu.
  • 5.3 Derularea programului de formare formatori multiregionali pe arii curriculare.
  • 5.4 Formarea formatorilor multiregionali pentru utilizarea portalului pe baza ghidului de utilizare.
  • 5.5 Evaluarea si cerificarea absolventilor.

A.6 Derularea programului de formare continua cu cele 4 cursuri in sistem „blended learning”

  • 6.1 Informarea cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar din cele 2 regiuni cu privire la oportunitatea de participare la programul multiregional de formare continua
  • 6.2 Selectarea si inscrierea la cursuri a participantilor, crearea de spatii de lucru in comunitatea online, postarea de interventii pe forumuri
  • 6.3 Derularea programului de formare continua de tip blended learning:
  • 6.4 Pentru modulul ECDL complet vor fi 302 grupe a cate 20 participanti;
  • 6.5 Pentru modulul 2 vor fi 242 grupe a cate 25 participanti;
  • 6.6 Pentru modulul 3 si 4 vor fi cate 242 grupe per modul a cate 25 participanti pe grupa.
  • 6.7 Certificarea absolventilor

A.7 Diseminarea rezultatelor proiectului

  • 7.1 Realizarea si distribuirea in format hartie/electronic a materialelor rezultate in proiect
  • 7.2 Evaluarea utilizarii portalului si a cursurilor
  • 7.3 Realizarea de articole de specialitate care sa prezinte rezultatele proiectului la evenimente relevante de profil
  • 7.4 Organizarea unor seminarii interregionale (PP si P1) cu reprezentanti ai furnizorilor de formare din tara pentru promovarea si diseminarea rezultatelor proiectului.

D. Rezultate anticipate

  • Newsletter al programului – 12 numere (se va realiza trimestrial), cu indicatorul de rezultat, cel putin 300 de accesari/numar de newsletter;
  • Brosuri de prezentare a a proiectului si a rezultatelor acestuia: 3000 buc., cu indicatorul de rezultat: cel putin 3000 de brosuri de prezentare distribuite in unitati scolare din regiunile Sud-Muntenia si Sud-vest;
  • Postere pentru promovarea programului de formare dezvoltate in cadrul proiectului: 3000 buc., cu indicatorul de rezultat: cel putin 3000 de postere distribuite in unitati scolare din regiunile Sud-Muntenia si Sud-vest;
  • 1 metodologie de asigurare a calitarii managementului programelor de formare Dezvoltata/implementata in cadrul proiectului, cu indicator de rezultat: cresterea cu 50% a calitatii programului de formare elaborat/furnizat in proiect;
  • Un studiu realizat pentru analiza nevoilor de formare a cadrelor didactice din grupul tinta in relatie cu domeniile de studiu propuse prin proiect, cu indicatorul de rezultat un raport de cercetare finalizat distribuit in minim 1000 exemplare;
  • 1 program de formare formatori multiregionali pe arii curriculare dezvoltat si implementat;
  • 24 de formatori multiregionali pe arii curriculare pregatiti, cu indicator de rezultat: cel putin 24 de absolventi certificati; (cate 3 formatori pe arie curriculara/pe judet)
  • 6040 de cadre didactice participante la programul de formare, cu indicator de rezultat cel putin 6040 de absolventi;
  • Pentru modulul ECDL se estimeaza certificarea a cel putin 60% din totalul participantilor la acest modul, in termen de maxim 2 ani de la finalizarea cursului;
  • Cel putin 15% cadre didactice debutante participante la programul de formare, cu indicator de rezultat cel putin 15% cadre didactice debutante certificate;
  • 2 ghiduri de utilizare a platformei online: unul printat pentru formatori – moderatori, unul online pentru cadrele didactice cursante, cu indicator de rezultat 2 ghiduri utilizate ca resursa de invatare in proiect;
  • 4 cursuri de formare continua adresate cadrelor didactice din invatamantul primar si secundar acreditate CNFP;
  • Cel putin 6040 de portofolii cu aplicatii practice realizate in cadrul programului de formare de catre cursanti;
  • 1 evaluare expost a programului de formare continua realizata, cu IR:
  • 1 raport de analiza reglatorie pentru calitatea programului de formare derulat in proiect;
  • O platforma online functionala, cu spatii adecvate pentru comunitati de invatare si de practica;
  • 6040 de pachete de suport de curs pentru modulele de formare (online si / sau tiparite);
  • 6 seminarii organizate cu reprezentanti ai instutiilor si organizatiilor care activeaza in domeniul formarii profesionale a cadrelor didactice din tara pentru promovarea si diseminarea rezultatelor proiectului.

E. Justificarea necesității implementării proiectului

Recomandarile realizate de principalul furnizor de formare pentru pregatirea profesionala a cadrelor didactice din Romania, in ceea ce priveste nevoile si domeniile de formare actuale sunt:

  • tratarea diferentiata a elevilor.
  • acordarea unei atentii deosebite elevilor cu nevoi speciale.
  • continuarea dezvoltarii profesionale si a perfectionarii proprii, in special pentru cadrele didactice debutante si in domenii precum utilizarea instrumentelor si resurselor TIC, aplicarea de noi metode de predare-invatare pentru eficientizarea activitatilor si proceselor educationale.

Se pune accent pe dezvoltarea de curriculum centrat pe formarea de competente in randul elevilor, pentru a sprijini insertia ulterioara a acestora pe piata muncii. Aplicarea metodelor activ–participative in actul educational in vederea asigurarii calitatii in invatamant.

Proiectul este necesar la nivelul celor 2 regiuni de dezvoltare din urmatoarele argumente:

  • insuficienta constientizare din partea cadrelor didactice asupra faptului ca formarea continua este un drept de care trebuie sa beneficieze;
  • insuficienta pregatire a cadrelor didactice cu privire la abordarea unor metode moderne, a unor domenii noi ale educatiei sau a unor teme care sa vizeze asigurarea calitatii predarii la standarde europene;
  • utilizarea limitata a metodelor alternative de evaluare (referate, portofolii, proiecte, lectii-spectacol, excursii, editarea de reviste scolare);
  • lipsa unor cunostinte si abilitati in ceea ce priveste instruirea asistata de calculator si de prelucrare a informatiilor in conditiile existentei unei inertii si a formalismului in formarea continua;
  • necorelarea fondului documentar al furnizorilor de formare cu noul curriculum centrat pe competente;
  • dificultati ale debutantilor care isi realizeaza cu greutate planificarile anuale, proiectele pe unitati de invatare si cele pentru fiecare activitate (detin informatie stiintifica din diverse surse, dar nu stiu sa aleaga varianta potrivita);
  • numar redus de formatori de formatori, inconsecvent formati in termeni de calitate si cantitate a pregatirii, si inexistenta unor formatori multiregionali pregatiti psihopedagogic.

Proiectul urmareste sa solutioneze aceste aspecte prin reducerea resurselor de timp, a resurselor financiare si materiale necesare cadrelor didactice pentru participarea la cursuri, prin posibilitatea de a se informa si educa la distanta prin intermediul platformei de e-learning, stimuland cadrul didactic in procesul educatiei continue responsabile. Proiectul propune implementarea unui program multiregional de formare compus din 4 cursuri cu tematici prioritare MECI bazate pe resurse digitale. Proiectul ofera cadrelor didactice din regiunile S-Muntenia si S-V, oportunitatea parcurgerii unor cursuri in format combinat (blended learning), cu sesiuni in sala in care cursantii pot lucra in echipa si pot interactiona cu colegii si cu formatorul, si sesiuni de instruire la distanta, mediate de resurse digitale, care permit autoinstruirea neconditionati de timp sau de resurse financiare, folosind materiale multimedia interactive.

Faptul ca profesorii pot parcurge materialele online in ritmul lor propriu, determina cresterea gradului de flexibilitate adaptat stilului acestora de invatare si solutioneaza problema nepotrivirii de orare si dificultatii gasirii unui interval de timp care sa fie acceptabil pentru toti cei interesati de acest program de formare. Prin intermediul comunitatii online dezvoltata in proiect, cadrele didactice pot invata din experienta celorlalti colegi, astfel incat informatiile si resursele la care au acces cadrele didactice sa fie relevante si accesibile in momentul in care au nevoie de ele. Cursantii vor fi capabili sa stimuleze si sa motiveze generatiile actuale de elevi, care sunt „generatii digitale”, extinzand utilizarea calculatorului si a internetului in activitatile profesionale cotidiene.

Proiectul va aduce o plus valoare asupra:

  • ofertei de programe de formare continua care se va imbogati ca si abordare, continut si diversitate;
  • cresterii numarului de cadre didactice participante la cursuri de perfectionare profesionala, precum si a ritmului de frecventare a programelor de formare continua de catre profesori conform intereselor lor de cunoastere;
  • consecintelor imediate ale formarii continue prin eficientizarea activitatii didactice prin furnizarea unor servicii educationale de calitate sporita la nivel scolar si extracurricular, inclusiv prin respectarea egalitatii de sanse, dezvoltarii durabile, transferabilitatii produselor invatarii din scoala si invatarea pe parcursul intregii vieti.
  • formarii,activarii formatorilor multiregionali pregatiti psihopedagogic si pe arii curriculare.

Proiectul va avea o dimensiune strategica multiregionala prin adresabilitatea interventiilor sale la nivelul cadrelor didactice de toate categoriile si specialitatile siadaptat nevoilor categoriilor de cadre didactice implicate.

DOWNLOAD