Furnizarea de servicii de consiliere și orientare profesională pentru elevii participanți la stagiul 2 de practică

Consilierea și orientarea școlară și profesională se constituie ca un sistem coerent și dinamic de principii, acțiuni și măsuri prin care un individ sau un grup sunt îndrumați/ajutați să-și opteze pentru o anumită școală și, la un moment dat, și pentru o anumită profesie dată de o anumită școală, corespunzător înclinațiilor, aptitudinilor și aspirațiilor proprii, în scopul dezvoltării personalității, respectiv al pregătirii pentru o anumită profesie și pentru integrarea social-utilă.

Consilierea și orientarea școlară și profesională ocupă un loc important în societatea contemporană bazată pe economia liberă, de piață, fiind o problemă și o acțiune pedagogică complexă, acceptată de forurile internaționale, care au preocupări legate de educația tinerelor generații, de asigurarea forței de muncă și a specialiștilor.

Consilierea și orientarea școlară și profesională, realizată în condiții optime, reprezintă una dintre acțiunile importante ale dezvoltării complexe, armonioase și integrale a personalității, ale formării unei calificări profesionale elevate, competente și eficiente.

Astfel, în cadrul proiectului “Primii pași spre dezvoltarea profesionala tehnica – TEHNIC– Cod SMIS 132925” un număr de 84 elevi, din clasele a XII D și XII E și din clasele a XI a E și XI a D profesională și a XI a D liceu, de la Liceul Tehnologic „Anghel Saligny” din Roșiori de Vede au beneficiază de servicii de consiliere și orientare profesională.

La realizarea acestor activități sunt implicați trei responsabili de consiliere și orientare și un coordonator consiliere si orientare profesională.

Fiecare elev din grupul țintă a beneficiază de sesiuni de consiliere și orientare profesională de grup și individuală. Aceste sesiuni vizează orientarea adecvată intereselor și profilului de personalitate ale fiecărui elev, orientare realizată prin corelarea tipurilor de profesii, definite de caracteristicile și cerințele lor specifice cu profilul obținut în urma aplicării metodelor științifice de evaluare psihovocaţională și psihodiagnoză.

Cei 84 elevi beneficiază de:

  • cel puțin o întâlnire de consiliere individuală;
  • cel puțin o întâlnire de consiliere de grup;
  • testare utilizând platforma specializată PEDb;
  • primesc rapoarte de evaluare;
  • învață să-și întocmească instrumentele de marketing personal.

Persoanele participante la activitățile de consiliere și orientare în carieră își vor însuși prin participarea la activitatea un set de competențe necesare dezvoltării personale precum:

Competențe practice:

  • abilități de rezolvare a problemelor;
  • abilități rezolutive centrate pe înțelegerea și realizarea sarcinii;
  • asumare, responsabilitate, conform rolului.

Competențe centrate pe valori și atitudini:

  • respect de sine, respect pentru cei din jur;
  • etică și conformare/respectarea regulilor (în relațiile și interacțiunile socio-grupale,
  • socioprofesionale);
  • interes pentru inovație, deschidere la nou;
  • solicitudine, toleranță, acceptarea diferențelor;
  • spirit întreprinzător, educație antreprenorială.

Competențe de învățare:

  • abilități de învatare;
  • flexibilitate;
  • gândire critică.

Competențe metodologice:

  • abilități de organizare și planificare a carierei;
  • luarea deciziei;
  • gestionarea eficienta a resurselor (buget, timp, alte resurse personale și complementare)
  • abilități de promovare personală și socio-grupală.

Competențe sociale:

  • abilități de comunicare și interacțiune;
  • gestiunea conflictelor;
  • respectul de sine și pentru ceilalți.

 Astfel, în perioada octombrie 2021- februarie 2022, rezultatele activității A4.2 sunt:

  • 84 x elevi participanți la sesiunile de consiliere și orientare în carieră;
  • 90 sesiuni de consiliere de grup;
  • 87 sesiuni de consiliere individual;
  • 84 Consimțăminte informate încheiate și semnate de elevi/tutori;
  • 33 Chestionare privind interesele profesionale ale elevilor care fac parte din grupul țintă;
  • 5 Protocoale de colaborare încheiate cu diriginții claselor a XIIa D și a XIIa E și din clasele a XIa E și a XIa D profesională și a XI a D liceu;
  • 9 Întâlniri săptămânale coordonare activitate.